הפרעות פוריות
הריון ולידה
   
רפואת נשים
 
גיל המעבר
רפואת כללית
 
סוכרת מבוגרים (סוג 2) והטיפול הנטורופתי

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO) , שפורסמו בנובמבר 2009, יותר מ-220 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים במחלת הסוכרת, כאשר להערכת הארגון לפחות מחצית מחולי הסוכרת בעולם אינם מאובחנים כלל.
 
מהערכות הארגון עולה כי מספר המבוגרים בעולם החולים במחלת הסוכרת יעלה מ-171 מיליון בני אדם בשנת 2000  ל- 366 מיליון בני אדם בשנת 2030 - דהיינו תוך שלושים שנה מספר החולים במחלת הסוכרת בעולם יוכפל ואף יותר מכך.
 
שיעור החולים במחלת הסוכרת גבוה יותר בקרב אוכלוסיית המדינות המתפתחות (6.3%), לעומת המדיניות המפותחות 4.1% . אולם,  על-פי תחזיות ארגון הבריאות העולמי שיעור זה יגדל הן בקרב המדינות המפותחות ובהן בקרב המדינות המתפתחות כך שבשנת 2030 יעמוד שיעור זה על 6% מאוכלוסיית המדינות המפותחות ו-8.4% מאוכלוסיית המדינות המתפתחות.
 
באשר לתמותה ממחלת הסוכרת, ארגון הבריאות העולמי מעריך כי בשנת 2005 נפטרו ממחלת הסוכרת כ - 1.1 מיליון איש, כאשר ככל הנראה מדובר בהערכת חסר שכן היא אינה כוללת את חולי הסוכרת שמותם נגרם כתוצאה מסיבוכים שגרמה המחלה .
 
מחצית ממקרי התמותה מסוכרת הם בחולים שגילם נמוך מ-70 שנים ו – 55% מן הנפטרים מסוכרת הן נשים.
ארגון הבריאות העולמי צופה כי היקף התמותה מסוכרת יוכפל אף הוא בין השנים 2030-2005.
 
השוואה בין שיעורי התחלואה במחלת הסוכרת שנערכה על בסיס מידע שפרסם ה International Diabetes - Federation  בקרב בני 79-20 במדינות OECD, נכון לשנת 2010, ארה"ב ומקסיקו מובילות עם 10.3 – 10.8%, אוסטריה, גרמניה ושוויץ עם 8.9%, קוריאה, פורטוגל ופולין עם 7.6 – 7.9%, צרפת עם 6.7%, ישראל במקום ה – 9 מתוך 20 עם 6.5%, יוון עם 6%, איטליה עם 5.9%, יפן עם 5%, נורבגיה ובריטניה עם 3.6% ואיסלנד עם 1.6% בלבד. 

ומה בישראל?
על פי נתוני משרד הבריאות בישראל חיים כחצי מיליון חולי סוכרת המהווים כ- 7% מהאוכלוסייה.
מעריכים כי שכיחות המחלה עולה עם הגיל כאשר עוד כ- 200,000 חולים כלל אינם יודעים כי הם סובלים מהמחלה.
מסקר בריאות שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2009 עולה כי כ-23% מבני 65 ומעלה דיווחו כי אובחנו כחולי סוכרת.
 
מנתוני תוכנית מדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל לשנת 2007 עולה כי שיעור התחלואה בקרב חולים במעמד חברתי-כלכלי נמוך היה גבוה פי 5 משיעור החולים בקרב יתר המבוטחים.
 
מסקר בריאות לאומי שערכו משרד הבריאות והשלכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנים 2004-2003 עלה כי שיעור חולי הסוכרת בקרב האוכלוסייה הערבית בגילאי 21 ומעלה היה כפול משיעורם בקרב האוכלוסייה היהודית – 12%  לעומת 6.2% בהתאמה. שיעור הגברים הערבים שסבלו ממחלת הסוכרת היה גבוה פי 1.7 משיעור הגברים היהודים.
שיעור הנשים הערביות שסבלו ממחלת הסוכרת היה גבוה פי 2.2 משיעור הנשים היהודיות.
 
אוכלוסיה נוספת בישראל בה קיים שיעור גבוה של חולי סוכרת היא העדה האתיופית.
קיימות עדויות לפיהן המעבר מאורח חיים במדינת עולם שלישי לאורח החיים המערבי בישראל הוביל לעלייה ניכרת בשיעורי תחלואת הסוכרת בקרב עדה זו, כך שמשיעור תחלואה של  0 – 0.4%, שנמדדה סמוך למועד עלייתם לישראל, עלה שיעור התחלואה בצורה ניכרת כך שכעבור 10 שנים בישראל עמד שיעור זה על 16% .
 
על פי הערכות המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, אם לא יהיו שינויים בגידול תחלואת הסוכרת, אזי עד לשנת 2030 יגדל מספר החולים בישראל בכפי שניים, אולם אם תמשך מגמת העלייה בתחלואה יגדל מספר החולים פי שלושה ובשנת 2030 יהיו בישראל  1200000 חולים המהווים 12.5% מהאוכלוסייה. 

סוכרת סוג 2- הגדרה
זהו מצב של דיסגליקמיהכלומר הפרעות באיזון הסוכר בדם. סוכרת סוג 2 הנה מחלה כרונית של מטבוליזם של פחמימות, שומנים וחלבונים, המאופיינת בעלייה של רמות הגלוקוז בדם בצום ומהווה גורם סיכון גבוה מאוד למחלת לב, שבץ, מחלת כליה וירידה בתפקוד העצבי. במצבי סוכרת אין ייצור אופטימאלי של אנרגיה , לכן החולה עשוי לחוש עייפות יתרה. 

תזונה עשירה בסוכר וקלוריות ריקות, מזון דל בנוגדי חמצון, רעלנים, זיהומים, סטרס יוצרים עומס על מפעלי האנרגיה בתאים ועקב כך מוגבר תהליך החמצון בגוף ומתרחשת הזדקנות מוקדמת של הרקמות.

עומס חמצוני מעורר תנגודת לאינסולין ודלקת. 

כיצד מתבצע מטבוליזם של פחמימות?
במצב תקין כמות הסוכר בדם נשארת בטווח תקין בעזרתם של מספר הורמונים – אינסולין המוריד רמות סוכר בדם, גלוקגון, קורטיזול ואדרנלין המעלים רמות סוכר בדם במידה וישנה צניחה חדה מדי או מהירה מדי ברמת הסוכר בדם.
 
לאחר ארוחה, הפחמימות מפורקות לסוכר פשוט , הגלוקוז, הנספג מן המעיים לדם.
תאי בטא בלבלב מתחילים לייצר אינסולין המפנה את הסוכר ומחדיר אותו לשרירים לצורך אספקת אנרגיה זמינה או לתאי השומן לצורך אחסון. בנוסף הגלוקוז מאוחסן בכבד ומופרש ממנו.
 
אם אין ייצור מספיק של אינסולין או שהאינסולין המיוצר אינו מבצע את עבודתו כראוי, עלול להיווצר חוסר איזון.
נטייה גנטית, היעדר פעילות גופנית, לחץ נפשי כרוני וצריכה מוגברת של סוכר יוצרים תשתית לתנגודת לאינסולין , כלומר מצב בו  התאים עמידים לאינסולין או מתקשים לייצר אינסולין.
 
העלייה ברמות הסוכר היא תסמין של תהליך מטבולי פיזיולוגי וביוכימי, לכן ע"מ לטפל בסוכרת סוג 2 יש להתייחס לגורמים המעלים רמות אינסולין ויוצרים תנגודת לאינסולין.

סוכרת סוג 2 - מהי תנגודת לאינסולין?
התאים הופכים לרגישים פחות להשפעות האינסולין
ככל שרמות הסוכר בדם גבוהות לאורך שנים תאי האחסון (שרירים או שומן) מתחילים להתעלם מן המסרים שהאינסולין שולח והתאים הופכים לרגישים פחות להשפעות האינסולין. 

כמו כן, רמות הגלוקוז הגבוהות גורמות נזק לעורקים ומגבירות סיכון למחלות לב וכלי דם. 

בעודף משקל, תאי השומן מפרישים חומרים דלקתיים בייחוד תאי השומן במרכז הגוף והם משבשים את תהליך אחסון הסוכר ומחמירים את התנגודת לאינסולין.

ככל שרמות האינסולין גבוהות יותר יש עליה בתיאבון, עליה במשקל בעיקר מסביב לבטן, הדלקת מתחזקת, עולה העומס החמצוני, לחץ הדם עולה, שומני הדם עולים, HDL יורד, טריגליצרידים עולים, הדם הופך להיות סמיך יותר, עולה הסיכון לסרטן, אלצהיימר ודיכאון.

מהם תסמיני התנגודת לאינסולין?
השמנה באזור הבטן, עייפות לאחר ארוחות, תשוקה למתוק, עלייה ברמות הטריגליצרידים, ירידה ברמות ה – HDL, עלייה בלחץ הדם, עלייה  בקרישיות הדם, כמו עלייה בדלקת, מאותתים על חוסר איזון מטבולי. 

תנגודת לאינסולין או קדם סוכרת לא פחות מסוכנות מהסוכרת עצמה. מרבית האוכלוסייה לא מפתחת את הסוכרת, אלא נשארת בשלב התנגודת הלא מאובחנת ולא מטופלת. 

סוכרת סוג 2 - מאפיינים
ברוב המקרים אין תסמינים מורגשים. אך בשל היעדר רגישות התאים לאינסולין, נראה בבדיקות דם רמות אינסולין גבוהות או רמות גלוקוז גבוהות. השמנה היא גורם משמעותי לאובדן רגישות התאים לאינסולין. כ- 90% מן הסוכרתיים עם Type-2 הם שמנים מאוד (obese), לכן עבורם לתזונה חשיבות ראשונה במעלה.

כ -  10% מן החולים בסוכרת סוג 2 דווקא רזים ועבורם המרכיב הגנטי חזק יותר. ואילו בעודף משקל המרכיב הסביבתי חזק יותר.
בכל מקרה, היסטוריה משפחתית של סוכרת, בעיקר סוכרת סוג 2 שהופיעה בגילאים צעירים יותר, רקע של סכרת בהריון, יתר לחץ דם, עודף שומני הדם ועודף משקל מחייבים ניתור של רמות הסוכר בדם לפחות אחת לשנה.
 
סוכרת סוג 2 - האבחון
נהוג למדוד רמות הגלוקוז בדם בצום:  (השיטה הסטנדרטית)
  •  70-110 mg/dl = זוהי הרמה הנורמאלית, בצום
  • 110-126 mg/dl = impaired glucose tolerance  - סבילות גלוקוז לקויה – זהו שלב מקדים לסכרת.
  • מעל 126 mg/dl  =  בשתי מדידות אקראיות = מוגדרת הסוכרת.
  • מתחת ל- 50 mg/dl = היפוגליקמיה בצום- ירידה ברמות הגלוקוז בדם
  • מעל 90 מ"ג – גדל הסיכון למחלות לב, לכן נשאף לגבול התחתון
  • %HBA1C – עד כמה ההמוגלובין בתאי הדם האדומים מצופים בסוכר עקב רמות סוכר גבוהות בדם. רמה תקינה ≤ 5.8%
היפרגליקמיה לאחר ארוחה
לאחרונה פורסמו מספר מחקרים אשר הדגישו את הצורך בניתור רמות הגלוקוז בדם גם לאחר ארוחה. 


באנשים בריאים רמות הסוכר לאחר ארוחה לא עולות מעל 140 מג'/דל' ולרוב יחזרו לרמה תקינה בין שעתיים לשלוש שעות לאחר הארוחה.
היפרגליקמיה לאחר ארוחה מוגדרת כעלייה ברמות הסוכר מעל 140 מג'/דל' שעתיים לאחר אכילה.
היפרגליקמיה לאחר ארוחה שכיחה בחולי סוכרת סוג 2 .
מחקרים מצביעים על כך ששינויים קיצוניים ברמות הסוכר בדם מסוכנים יותר מאשר רמות סוכר גבוהות קבועות. 

סוכרת סוג 2 - גורמי סיכון אפשריים
במחקר חדש נמצא כי נוכחותם של מספר גורמים באופן עצמאי או בשילוב מגבירים סיכון להתפרצות סוכרת סוג 2. 
לדוגמה, עמידות לאינסולין מגבירה סיכון פי 4 לפתח סוכרת במהלך 5 שנים. 
השמנת יתר/עודף משקל מגבירה סיכון לסוכרת סוג 2 פי 1.6. 
נכחות כבד שומני מגבירה סיכון לסוכרת סוג 2 פי 2.4. 
השילוב בין עמידות לאינסולין לבין כבד שומני הוא גורם הסיכון הגבוה ביותר. 
נוכחות שלושת הגורמים מגבירה סיכון פי 14 לפתח סוכרת במהלך 5 שנים. 

כמו כן, רמות סוכר בדם שעתיים לאחר ארוחת צהריים מנבאות בצורה החזקה ביותר אירועים קרדיו ווסקולאריים בקרב חולי סוכרת מבוגרים.

עלייה בתוך הנורמה של רמות כדוריות הדם הלבנות מנבאת התפתחות סוכרת בגברים צעירים ובריאים.

סוכרת סוג 2 - סיבוכים עיקריים
 
שילוב בין סוכרת סוג 2 לבין עודף שומנים בדם, מגביר את הסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם פי 2 – 3. עקב כך, חיוני ביותר לאזן רמות LDL  ו – HDL והן את רמות הטריגליצרידים בדם.
במהלך סוכרת ארוכת שנים, עלולים להיווצר פגיעות בכלי הדם הקטנים והצרים ומספר מוקדים עלולים להיפגע, ביניהם המוח (אירוע מוחי), הלב (אירוע לבבי), העין (עיוורון) והכליות.
 
נוירופתיה סוכרתית הנה בין הסיבוכים השכיחים של סוכרת ארוכת טווח. נוירופתיה מאופיינת בירידה בתחושה ובמהירות ההובלה העצבית, עקב כך נוצר חוסר תפקוד של עצבים פריפריאליים, ישנה תחושת דקירות, היעדר תחושה, כאב וחולשת שרירים.
 
רתינופתיה סוכרתית היא מחלת העיניים העיקרית המובילה לעיוורון בארה"ב. אחד מכל 20 חולי סוכרת נעורים ואחד מכל 15 מחולי סוכרת סוג 2 עלול לפתח רתינופתיה.
 
נפרופתיה סוכרתית עלולה להתפתח בעקבות הצטברות רובד טרשתי בכלי דם קטנים בכליות בהם הדם מסונן והפסולת מסולקת. הופעת בצקות, עליה בלחץ הדם, נוכחות חלבון בשתן עלולים להצביע על התפתחות מחלת כליה עקב סוכרת. לכן, ביקורת תקופתית של תפקודי כליות אצל החולה הסוכרתי חשובה ביותר.
 
חסימות בכלי הדם או מצבים של פגיעה עצבית בגפיים, מגבירות סיכון להופעת כיבים ברגליים. נצא כי הסיכון של חולה סכרתי לפתח כיבים הוא גבוה פי 20 מאדם לא סכרתי.
 
 
סוכרת סוג 2 - טיפול תרופתי
מרבית התרופות כיום פועלות למען הגברת תגובתיות התאים לאינסולין או להמרצת ייצורו.
משפחת ביגואנידים – מטפורמין (גלוקופאז', גלוקומין) – מגביר רגישות התאים לאינסולין בשרירים ובכבד. מוביל לירידה במשקל. חסרונו בכך שגורם לירידה חדה ברמות B12 . עובר פירוק בכליות, לכן להיזהר אם יש פגיעה חמורה בכליות.
 
משפחת סולפונילאוראה – אמריל, גלוקורייט, גלובן, גלובטיק – ממריצות תאי הלבלב לייצר כמויות גדולות של אינסולין. תופעות לוואי נפוצות הן עודף אינסולין הגורם לכמויות גדולות של סוכר להתפנות מן הדם ובכך מוגבר הסיכון למצבי היפו – סחרחורת, עלפון. תופעות נוספות : הפרעות עיכול, בחילות, הקאות, שלשול או עצירות, עלייה במשקל עקב רמות האינסולין הגבוהות, ירידה בתפקוד הלבלב.
 
משפחת גליטזונים אבנדיה, רוסיני, אקטוס – תרופות חדשות המגבירות רגישות התאים להשפעות האינסולין. תופעות לוואי – אי ספיקת לב, הצטברות נוזלים בריאות, השמנה. התרופה גורמת לירידה בשומן הבטני. אבנדיה ורוסיני עלולות להגביר סיכון לשברים בגפיים בנשים. ה – FDA הוציא אזהרה לגבי סיכון מוגבר להתקפי לב בנוטלי התרופות ממשפחה זאת.
 
EXENATIDE – ביאטה - הינו אנלוג של אחד מהורמוני האינקרטין (incretin) , ה GLP-1, מדמה את פעולותיו: גורם להגברת הפרשת האינסולין, הורדת רמות הגלוקגון, הורדת התיאבון ובכך מסיע בהורדה במשקל. נמצאה כמורידה סיכון למחלות לב ומפחיתה %HGBA1C .
 
 סוכרת סוג 2 – יתרונות הרפואה הנטורופתית
סוכרת סוג 2 הנו מצב של היעדר איזון מטבולי ומחייבת התייחסות משולבת. יש להתייחס לגורמים הספציפיים של כל חולה סכרתי לתנגודת לאינסולין – האם מדובר בתזונה לקויה, היעדר אקטיביות, עודף מתחים ולחצים או חוסר איזון הורמונאלי, עודף משקל תחלואתי. כמו כן, יש להתייחס לגורמי סיכון נוספים, נוכחות שומנים בדם, עלייה ברמות לחץ הדם, עלייה במדדי הדלקת ועוד.
 
מרפאת הנשים הנטורופתית מתמחה ב"דיאטת השעורה" המבוססת על ניסיון קליני לטיפול  בהפרעות מטבוליות. הטיפול הטבעי משלב המלצות תזונתיות ספציפיות לאיזון רמות הסוכר והאינסולין בדם, איזון רמות  HbA1C%, איזון רמות שומני הדם, ירידה במשקל והורדת לחץ דם.
התוכנית מסייעת בהורדת התשוקה למתוק, מניעת התקפי היפוגליקמיה במהלך הלילה ולמניעת סיבוכי סוכרת.
התוכנית הטיפולית משלבת גם המלצות להגברת האקטיביות בחיי היומיום. כמו כן, התוכנית מתייחסת גם למרכיב המתח בחיי המטופל באמצעות תרגילי נשימה, דמיון מודרך ומדיטציה.
 
סוכרת סוג 2 - האם ניתן לשלב טיפול נטורופתי עם טיפול קונבנציונאלי?
בהחלט כן - ואף מומלץ.
טיפול נטורופתי משתלב עם כל טיפול קונבנציונאלי תרופתי ועשוי להגביר את ההשפעה של התרופות על רמות הגלוקוז והאינסולין בדם. ההמלצות לפעילות גופנית ולתרגילי הרפיה מעצימות את הטיפול התרופתי ומובילות לתוצאות טובות יותר.
 
סוכרת סוג 2 - תכנית ההבראה האישית שלך
אני מזמינה אותך לתוכנית "דיאטת השעורה" שתסייע לך להתמודד עם המחלה ולהפחית משמעותית את גורמי הסיכון המתלווים לסוכרת.
אלפי נשים הסובלות מסוכרת סוג 2 מרגישות טוב יותר בזכות הטיפול הנטורופתי. גם לך מגיע!
אני מזמינה אותך לפנות עוד היום, במייל או למרפאה בטלפון:  077-9354130.
 
פאולה שטיינברג בלאו 
 
דף הבית  |   חזור למעלה  |   מפת האתר

כתובת המרפאה: חיים לסקוב 7 רחובות.  © כל הזכויות שמורות לפאולה שטיינברג בלאו 

עיצוב האתר:  
לייבסיטי - בניית אתרים