הפרעות פוריות
הריון ולידה
   
רפואת נשים
 
גיל המעבר
רפואת כללית
 
דף הבית >> הריון ולידה >> דיכאון לאחר לידה
  
 
 
מהו דיכאון לאחר לידה | הגורמים | סוגי הפרעות מצב הרוח | שכיחות התופעה בעולם | התמונה הקלינית וההשלכות | הטיפול הקונבנציונאלי | דיכאון לאחר לידה – בגישה נטורופתית
 
מהו דיכאון לאחר לידה
זוהי תופעה מורכבת, לרוב לא מאובחנת כלל, מפני שנשים רבות אינן פונות לקבל סיוע מקצועי.
תהליך הלידה והתקופה שלאחריה נתפסים בקרב הנשים כתקופה מושלמת, רווית ציפיות מעצמן ומבני זוגן. יחד עם זאת, האישה המודרנית אינה מכינה את עצמה ואת סביבתה למה שמגיע עם הלידה – תשישות, היעדר שעות שינה, כאבים, ירידה בחשק המיני, שינויים במצב הרוח, ירידה בדימוי העצמי ובתחושת הנשיות ועוד שינויים רבים נוספים.
ד"ר נורת'רופ מגדירה בספרה "גופה של אישה תבונתה של אישה" את התקופה שלאחר הלידה כשליש רביעי. ב'שליש' זה עוברת האישה שינויים רגשיים, גופניים ונפשיים עצומים, ובעקבותיהם שיעור מאוד גבוה של נשים מפתחות תסמינים שונים הקשורים לדיכאון.


  
מהם הגורמים לדיכאון לאחר לידה
כיום מתנהל שיח עולמי האם העובדה שיולדת נשלחת אל ביתה יומיים לאחר הלידה ובכך מנוחתה מסתיימת מוקדם מדי, תורמת להפרעות מצבי רוח.
הפרעות מצב רוח לאחר הלידה נחקרות זה שנים. בצד הגורמים הביולוגיים, מצטברות עדויות רבות בדבר השפעות פסיכו-חברתיות כגון תפיסת האימהות, בקשה וקבלת סיוע, ביטחון עצמי, מה מותר ומה נורמאלי לאחר לידה, קשר אימא– תינוק ונושאים רבים נוספים.
 
משערים כי הגורמים לדיכאון לאחר לידה טמונים בחוסר איזון הורמונאלי, חסרים תזונתיים, חווית לידה שלילית, רקע דלקתי ואף אוטואימוני ועוד.
 
סוגי הפרעות מצב הרוח
נהוג לסווג דיכאון לאחר לידה למספר רמות:
  • דכדוך לאחר לידה (baby blues) - המצב הקל ביותר ומטבע הדברים הנפוץ ביותר
  • דיכאון לאחר לידה - לא פסיכוטי
  • דיכאון פסיכוטי לאחר לידה  חמור יותר ונדיר הרבה יותר
שכיחות התופעה בעולם
במדינות מפותחות שכיחות דל"ל היא כ-13%-12%. בארה"ב עד 20%, כאשר השיעורים הגבוהים הם בקרב אימהות צעירות.
  
מהי התמונה הקלינית וההשלכות לדיכאון לאחר לידה
התמונה הקלינית אופיינית לתקופה שלאחר הלידה: שינויים בתיאבון, עייפות, ירידה בליבידו ושינויים במצב הרוח.
ההשלכות עבור התינוק ברורות – פגיעה בהתפתחות השכלית והמוטורית.
 
מהו הטיפול הקונבנציונאלי בדיכאון לאחר לידה
הטיפול הקונבנציונאלי משלב תרופות, פסיכותרפיה, תוכניות חינוך בשילוב עם קבוצות תמיכה.
קבוצת התרופות כגון פרוזאק, סרוקסט, ציפרמיל, פבוקסיל, לוסטרל - המגבלה העיקרית של תרופות אלה היא מעברן אל חלב האם, לכן נשים המאובחנות בדל"ל מתלבטות לא פעם, אם ליטול את התרופה או להמשיך להיניק ולמצוא פתרונות חלופיים. המחקרים בנוגע להשפעת נוגדי דיכאון על תינוקות אינם חד- משמעיים, ובכל זאת מוסכם כי אכן עלולה להיות השפעה שלילית.
 
דיכאון לאחר לידה – בגישה נטורופתית
בשנים האחרונות עלה מספר הפונים לטיפולים טבעיים וזאת עקב תחושת אחריות אישית על הבריאות, הגישה ההוליסטית של המטפל, הרצון לקבל טיפול אינדיבידואלי, טיפול ללא תופעות לוואי.
הטיפול התרופתי הנוגד דיכאון ידוע כעובר אל היילוד דרך חלב האם. השפעותיו לא ידועות לגמרי ולכן אימהות מעדיפות לקבל טיפולים טבעיים.

הנטורופתיה היא גישה העוסקת בחיזוק ותמיכה של מערכות הגוף על מנת להביא למצב של הרמוניה, איזון והבראה.
האתגר שלנו כנטורופתים הוא להכיל את אותם הצרכים שאינם באים לידי ביטוי בזוגיות, במשפחה הקרובה ובסביבתה של האם הטרייה; לסייע בחיזוק מערכות הגוף השונות ע"י תזונה מזינה ולטפל באותן אמונות, מחשבות, פחדים וחששות שהאם הטרייה מתמודדת איתם.
 
התוכנית הנטורופתית מכילה המלצות לתזונה עשירה במזון מלא, ירקות, פירות, דגנים מלאים, זרעים ואגוזים, נקיים מהדברה וריסוס ולא מתועשת. התזונה הנטורופתית תזין ותשקם את הגוף בעזרת שפע ויטמינים ומינרלים, נוגדי חמצון ושאר רכיבי מזון נחוצים.
במקרים מסוימים יהיה צורך בתמיכה של תוספי מזון ואף צמחי מרפא, שוב בהתאמה אישית.
לפעילות גופנית יש השפעה נוגדת דיכאון, מביאה לירידה משמעותית בעייפות הפיזית ושיפור משמעותי בעייפות הנפשית.
 
ברמת הנפש, נטורופתיה מדריכה כיצד לנשום נכון, כיצד לעשות שימוש בדמיון שלנו על מנת להגיע להרפיה ושלוה, כיצד להפחית את המתחים ולהתמודד איתם נכון יותר.
 
אני מזמינה כל אחת מכן, להגיע למפגש היכרות הכולל ראיון מקיף בסופו תבנה תוכנית שתסייע לך להתמודד טוב יותר עם שינויים במצב הרוח ודיכאון לאחר לידה.
 
אני מזמינה אותך לפנות עוד היום, במייל או למרפאה בטלפון:  077-9354130.
אשמח לפגוש אותך למפגש הכרות, לאבחן את הבעיה ולהציע פתרונות וטיפול מתאים.
 
פאולה שטיינברג בלאו

 
לתחילת הקטגוריה - הריון ולידה
>
דף הבית  |   חזור למעלה  |   מפת האתר

כתובת המרפאה: חיים לסקוב 7 רחובות.  © כל הזכויות שמורות לפאולה שטיינברג בלאו 

עיצוב האתר:  
לייבסיטי - בניית אתרים