הפרעות פוריות
הריון ולידה
   
רפואת נשים
 
גיל המעבר
רפואת כללית
 
דף הבית >> רפואה כללית בנשים >> הפרעות בלוטת התריס


 
 
תת פעילות בלוטת התריס (תיירואיד): תשובת הרפואה הנטורופתית
 
מעריכים כי 20% מכלל הנשים סובלות מהפרעה בתפקוד בלוטת התריס, מתוכן כמחצית אינן מאובחנות כראוי.
בלוטת התריס ממלאה תפקיד חשוב בחילוף החומרים. יחד עם אינסולין וקורטיזול, הטירוקסין הוא אחד משלושת ההורמונים השולטים בחילוף החומרים שלנו.
מאחר והורמוני בלוטת התריס אחראיים על חילוף החומרים בכל תא בגוף, חוסר עלול להשפיע על כל תפקודי הגוף. הורמוני התריס מתקשרים עם הורמונים אחרים – אינסולין, קורטיזול, הורמוני מין נשיים וזכריים. מכאן שבלוטת התריס אחראית על גדילת רקמה והתפתחות, שמירה על לחץ הדם ואיזון נוזלים, השפעה על כל תפקודי התא.
דרגת החומרה של הסימפטומים במבוגר הן מחוסר קל שלא מגלים אותם בבדיקת דם עד רמות קשות המסכנות את החיים.
תזונה, גורמים סביבתיים ואורח חיים יכולים להשפיע על יעילות התפקוד של הורמוני הבלוטה.
 
בהיותה צומת מטבולי משמעותי כל פגיעה בתפקוד האופטימאלי של בלוטת התריס ישפיע על פוריות האישה, המערך ההורמונאלי, רמות שומני הדם, רמות הסוכר בדם, משקל גוף, פעילות הלב, לחץ דם ודופק ותפקודים רבים נוספים. 
 
תת פעילות בלוטת התריס: מה את מרגישה? 
תסמינים קלאסיים:
  • עייפות כרונית
  • תחושת קור
  • נפיחות
  • עודף משקל ללא שינוי בתזונה או קושי לרדת במשקל
  • עור יבש, מחוספס, מכוסה בקשקשים , שיער גס, יבש ושביר אשר נושר בקצב מהיר. ציפורניים שבירות עם חריצים רוחביים.
  • עצירות
  • התכווצויות שרירים
  • בעיות זיכרון
במרבית המקרים התמונה הקלינית שונה, מכאן שכיחות גבוהה באבחון שגוי. כיום אין הסכמה בנוגע לתסמינים העדינים והבלתי מובהקים של ליקויים בבלוטה.

תסמינים נוספים הקשורים להפרעה: תסמינים הורמונאליים – שיבושים במחזור החודשי, וסת לא סדירה, היעדר ביוץ, דימום וסת ארוך וכבד ומחזור קצר יותר, הפסקת הוסת, תסמונת קדם וסת קשה, הפרעות פוריות, איבוד תשוקה מינית, סיבוכי הריון רבים, הפלות חוזרות.

תסמינים לבביים ומטבוליים – עלייה בשומני הדם (כולסטרול וטריגליצרידים), ירידה בלחץ הדם והדופק, הפרעות בקצב הלב, אינסולין וסוכר גבוהים, דלקת תסמינים חיסוניים – זיהומים כרוניים, אלרגיות, צרידות כרונית תסמינים במערכת השלד - כאבי מפרקים תסמינים נפשיים – הפרעות במצב הרוח, דיכאון תסמינים מוטוריים – תגובות איטיות, דיבור איטי תסמינים נוספים
- הזעת יתר, כאבי ראש, בצקות, חיוורון, הגדלת לשון עם סימני שיניים, איבוד שיער בקצוות החיצוניים של הגבות, נימול ועקצוץ בפריפריה.

תת פעילות בלוטת התריס: הגורמים האפשריים
תת פעילות בלוטת התריס יכולה לנבוע ממחסור בהורמוני הבלוטה או מפעילות לקויה של הורמונים אלה. חסר ביוד, גיל, אלרגיות, חשיפה למזהמים סביבתיים, חולשה חיסונית יכולים להגביר את הנטייה לתת פעילות הבלוטה. הסיבה השכיחה ביותר לתת פעילות הבלוטה במדינות המערב היא מחלת השימוטו - במחלה זו נוצרים נוגדנים אשר מתחברים לתאי הבלוטה ומונעים את יצור הורמוני התירואיד בצורה מספקת. עודף אסטרוגן יכול לפגוע בתפקוד הורמוני הבלוטה. גלולות למניעת הריון, הריון ותוספת אסטרוגן לאחר מנופאוזה משפיעים על תפקוד בלוטת התריס. סטרס כרוני המגביר רמות הורמוני סטרס יכול להשפיע על תפקוד הבלוטה בייחוד במצבים אוטואימוניים.

תת פעילות בלוטת התריס: האבחון
מקבץ תסמינים יכול להצביע על תת פעילות בלוטת התריס. כיום נהוג להסתמך על מדדים רמות TSH בדם בלבד. מכאן שאותם מצבים המוגדרים תת קליניים (שיש בהם מקבץ תסמינים, אך הרמות בדם בטווח התקין) יעברו לא מאובחנים עד אשר המחלה תחמיר. בדיקת המעבדה למעשה משקפת רק את המצב ברגע נתון. רמות ההורמונים משתנות במהלך היום ותפקודם מושפע ממחלות כרוניות, תרופות, הורמונים אחרים, כימיקלים סביבתיים. כמו כן טווח התקינות משתנה במהלך השנים . בארה"ב הטווח התקין של TSH מוגדר בין 0.3-3.3 Miu/l . TSH הגבוה מ- 2 עלול לפגוע בפוריות האישה. לעיתים רמות TSH תקינות, אך רמות הורמוני הבלוטה T3,T4 רמתם אינה תקינה. הדברה, כספית, לחץ נפשי, זיהומים, אלרגיות, חוסר בסלניום או אבץ יכולים לשבש את פעילות ההורמונים. לכן בכל אבחון תפקוד הבלוטה יש להתייחס לשלושת המדדים הנ"ל.

תת פעילות בלוטת התריס: הטיפול הקונבנציונאלי
כיום הטיפול התרופתי היא באמצעות הצורה הסינטטית של T4 לא פעיל (אלטרוקסין) שאמור לעבור בגוף המרה לצורה הפעילה T3. חיסרון - אם יש ברקע אלרגיות או מחלה אוטואימונית התוספת הסינטטית לא מטפלת במטבוליזם איטי. מכאן שלא תמיד התרופה מאזנת את פעילות הבלוטה ותסמינים שונים אינם משתפרים כגון עייפות, דיכאון, חיוניות, משקל ועוד.

תת פעילות בלוטת התריס: יתרונות הרפואה הנטורופתית
תת פעילות בלוטת התריס הנו מצב מורכב הדורש טיפול משולב. מעבר להתמודדות עם תסמיני הבלוטה השונים כגון עייפות, שינויים במצב הרוח, עודף המשקל, הפרעות הורמונאליות, הטיפול הנטורופתי מתמקד בהשלכות ארוכות הטווח שיש לתת פעילות הבלוטה בעיקר ממקור אוטואימוני: דלקת כרונית, סיכון מוגבר למחלות לב, עודף שומנים בדם, עודף משקל, הפרעות פוריות וסוכרת. הטיפול הטבעי משלב המלצות תזונתיות הגורמות לירידה במשקל, איזון רמות הורמוני הבלוטה, האינסולין ושומני הדם, איזון הורמונאלי והפחתת רמות הסטרס הנפשי.

תת פעילות בלוטת התריס: האם ניתן לשלב טיפול נטורופתי עם טיפול קונבנציונאלי?

בהחלט כן - ואף מומלץ. טיפול נטורופתי משתלב גם עם טיפול קונבנציונאלי תרופתי ועשוי להועיל בעיקר להורדה במשקל, איזון הורמונאלי, איזון שומני הדם. בנוסף הטיפול הנטורופתי עשוי להקל במצבי וסת לא סדירה. גם בבעיות פוריות, כדאי לשלב טיפול נטורופתי במקביל לטיפולי הפוריות הקונבנציונאליים, על מנת לחזק את הגוף ולהכין אותו למצב היריון.

תת פעילות בלוטת התריס: תכנית ההבראה האישית שלך
אני מזמינה אותך לפנות עוד היום, במייל או למרפאה בטלפון:  077-9354130
אשמח לפגוש אותך למפגש הכרות, לאבחן את הבעיה ולהציע פתרונות וטיפול מתאים.
פאולה שטיינברג בלאו



דף הבית  |   חזור למעלה  |   מפת האתר

כתובת המרפאה: חיים לסקוב 7 רחובות.  © כל הזכויות שמורות לפאולה שטיינברג בלאו 

עיצוב האתר:  
לייבסיטי - בניית אתרים