הפרעות פוריות
הריון ולידה
   
רפואת נשים
 
גיל המעבר
רפואת כללית
 
דף הבית >> ספריה >> מאמרים מקצועיים >> ציסטות בשחלה- מאמר



ציסטות בשחלה

הגדרה | אבחנה מבדלת | תסמינים וסימנים גורמים אבחנה | ציסטות לא פונקציונאליות | סיבוכים | טיפול קונבנציונאלי | מניעה | טריגרים להתפתחות ציסטות בשחלה | טיפול נטורופתי בציסטות בשחלה | ציסטות בשחלה- גוף ונפש

הגדרה
ציסטות בשחלה מוגדרות כשקיקים מלאי נוזל בתוך או על גבי השחלה.
השחלות הן בגודל שקד ממוקמות משני צידי הרחם.
ביציות מתפתחות ומבשילות בתוך השחלות ומשתחררות בכל מחזור חודשי במהלך תקופת פוריות האישה. ציסטות בשחלה נדירות לאחר מנופאוזה.
ציסטות בשחלה שכיחות מאוד ולרוב אינן גורמות לתחושת אי נוחות. רובן המכריע של הציסטות ייעלמו תוך חודשים ללא טיפול.
במידה וציסטה נקרעת היא עלולה לגרום לתסמינים קשים מאוד.
ציסטות פונקציונאליות שונות במהותן ממצבים של חוסר איזון הורמונאלי למשל תסמונת השחלות הפוליציסטיות.
 
אבחנה מבדלת
תסמיני הציסטות בשחלה מזכירים מצבים אחרים כגון אנדומטריוזיס, דלקת באגן, הריון מחוץ לרחם, סרטן השחלות, דלקת התוספתן ודיברטיקוליטיס.
 
תסמינים וסימנים
במידה והציסטות אינן גדלות מעבר ל – 3 ס"מ לא יגרמו לתסמינים כלשהם. ציסטות גדולות מ – 10 ס"מ יגרמו לכאבים באגן חד צדדיים או דו צדדים. בדומה לאנדומטריוזיס הכאב יכול להחמיר בנקודות זמן שונות במהלך המחזור החודשי.
התסמינים והסימנים השכיחים ביותר הם: וסת לא סדירה – דימום וסתי ארוך מן הרגיל, קצר מן הרגיל, הפסקת דימום וסתי, דמום לא סדיר.
בנוסף יכולים להופיע תסמינים נוספים כגון כאב באגן – כאב עמום קבוע או התקפי המקרין לגב התחתון ולירך, כאב באגן לפני הופעת הדימום הוסתי או לפני סיום הוסת, כאב באגן במהלך קיום יחסי מין (dyspereunia), כאב במהלך יציאה או לחץ על המעיים, בחילה,הקאה או רגישות בשד בדומה להריון, נפיחות וכבדות בבטן, לחץ על שלפוחית השתן או פי הטבעת, קושי בריקון השלפוחית.
סימנים המחייבים טיפול רפואי דחוף – כאב בטן או באגן קיצוני ופתאומי, כאב המלווה בחום והקאות.
 
גורמים
במהלך כל מחזור חודשי צומחים בתוך השחלות מבנים דמויי ציסטה ושמם זקיקים. זקיקים אלה מייצרים אסטרוגן ופרוגסטרון ומשחררים ביצית במהלך הביוץ החודשי. לפעמים הזקיק ממשיך לצמוח ואז הופך לציסטה פונקציונאלית, כלומר ציסטה שהתפתחה במהלך מחזור חודשי תקין.
קיימים שני סוגי ציסטות פונקציונאליות:
ציסטה פוליקולארית – בסביבות יום 14 למחזור החודשי בלוטת יותר המוח משחררת הורמון LH המאותת לזקיק לשחרר את הביצית. במצב תקין הביצית פורצת את הזקיק ומתחילה לנוע לכיוון החצוצרה להפריה.
ציסטה פונקציונאלית תתפתח במידה ולא תהיה עליה ברמות LH. התוצאה תהיה שהביצית לא תפרוץ את הזקיק, אלא תמשיך לגדול ותהפך לציסטה. ציסטות אלה לרוב לא מזיקות, אינן גורמות כאב ונעלמות בתוך שניים – שלושה מחזורים וסתיים. יכולות להגיע לגודל של 8 ס"מ.
ציסטה של הגופיף הצהוב – בביוץ תקין מתחיל תהליך של הפרשת פרוגסטרון ואסטרוגן להכנה להפריה. הזקיק שנוטר ללא ביצית נקרה גופיף צהוב. לפעמים הפתח בזקיק נחסם ונוזל מצטבר וכך נוצרת ציסטה פונקציונאלית. לרוב הציסטה תיעלם מעצמה בתוך שבועות, אך לפעמים עלולה לצמוח לגודל של מספר סנטימטרים, עלולה לדמם, לגרום לליפוף השחלה ולגרום כאב באגן ובבטן.
במידה והציסטה תתמלא בדם היא עלולה להיקרע ולגרום לדימום פנימי וכאב חד.
 
אבחנה
לעיתים מגלים ציסטות במהלך בדיקת אגן שגרתית. אם עולה חשד לציסטה חשוב לבדוק את סוג הציסטה ע"מ לקבוע המשך טיפול. גורמים מכריעים בהמשך ההערכה הרפואית – מבנה הציסטה, גודלה, הרכבה – האם נוזלית, מוצקה או משולבת. ציסטות נוזליות לרוב אינן סרטניות. ציסטות מוצקות או מעורבות דורשות המשך ברור רפואי.
בדיקות נוספות לאבחון הציסטה – בדיקת הריון, אולטרה סאונד, לפרוסקופיה, CA125 – חלבון המהווה סמן לסרטן השחלות. המדד עלול להעלות במצבים נוספים כגון אנדומטריוזיס, שרירנים ברחם ודלקת באגן.
בדיקות הורמונים נוספים בדם – FSH, LH, אסטרוגן, פרוגסטרון, בלוטת התריס, טסטוסטרון, פרולקטין.
 
ציסטות לא פונקציונאליות
ציסטה דרמטואידית – ציסטה שעשויה להכיל שיער, עור, שיניים. נדיר שיהיו סרטניות, אך יכולות לגדול למימדים גדולים ולגרום לליפוף השחלה.
אנדומטריומה/ציסטות שוקולד – מכונה גם אנדומטריוזיס של השחלות, מתפתחת עקב צמיחת תאי רירית הרחם מחוץ לרחם עצמו. רקמות אלה יכולות להיצמד גם לשחלות. ציסטות אלה גדלות ומגיבות לשינויים ההורמונאליים במהלך המחזור החודשי. ציסטות אלה מתמלאות בחומר דמוי שוקולד. ברגע שציסטה נקרעת החומר נשפך בחלל האגן וע"ג הרחם, שלפוחית השתן והמעיים. הדבקויות יכולות להיווצר ולגרום לכאב באגן. ציסטות אלה מפרישות אסטרוגן. עודף אסטרוגן עלול לפגוע בביוץ
ציסטאדנומה – ציסטה המתפתחת מרקמת שחלה, מתמלאת בנוזל או חומר רירי, גדולות וגורמות לליפוף השחלה.
שחלות פוליציסטיות – מייצרות הורמונים אנדרוגנים למשל טסטוסטרון, פוגעות בביוץ.
 
סיבוכים
במידה והציסטה לוחצת על שלפוחית השתן תהיה עליה בתכיפות ודחיפות ההשתנה.
ציסטות לא פונקציונאליות יכולות להיקרע ואז יכול להופיע כאב חד. כמו כן דם חם ודביק נשפך על המעיים וזה עלול לגרום לעווית של המעי.
במידה והציסטה גדולה הבטן גדלה וגורמת לאי נוחות.
 
טיפול קונבנציונאלי
תלוי בגיל האישה, סוג וגודל הציסטה, תמונה קלינית.
מעקב – במצבים ללא תסמינים אפשר לערוך בדיקות חוזרות לאחר מספר חודשים. ציסטות מלאות בנוזל לאחר מנופאוזה שגודלן אינו עולה על 2 ס"מ דורשות מעקב בלבד שלב הראשוני.
גלולות למניעת הריון
ניתוח מומלץ בציסטות גדולות, שאינן נראות פונקציונאליות, הממשיכות לגדול או שאינן נעלמות תוך חודשיים שלושה. לפעמים מבצעים ניתוח להסרת שחלה ומשמרים שחלה שאינה נגועה ע"מ לשמר פוריות. במצבי סרטן ממליצים לבצע כריתת השחלות והרחם.
 
מניעה
בדיקות אגן שגרתיות, ערנות לשינויים במחזור הוסתי.
 
טריגרים להתפתחות ציסטות בשחלה
מחקרים חדשים מצביעים על כך שקיימים טריגרים שונים להופעת ציסטות: עודף מוצרי חלב, יוגורט וביצים, רמות נחושת גבוהות , עודף צריכה של פחמימות פשוטות ומזוקקות (דגנים מלוטשים ללא סיבים תזונתיים, סוכר, ממתקים, מאפים, עוגות, אורז לבן, קמח לבן וכד').
קומפלקס ויטמיני B מסייע לגוף לטפל בעודפי אסטרוגן. צריכה עודפת של סוכר פוגעת בפעילות ויטמינים אלה.
 
טיפול נטורופתי בציסטות בשחלה
הטיפול הנטורופתי בציסטות בשחלה מתייחס למצבה הבריאותי הכללי של האישה. במידה וציסטות חוזרות או במידה וגודלן גבוה וגורם לאי נוחות, הטיפול הנטורופתי יתייחס לתמונה של חוסר איזון הורמונאלי. באמצעות תזונה נכונה ושילוב של תוספי מזון וצמחי מרפא ניתן לאזן עודפי אסטרוגן או יחס אסטרוגן פרוגסטרון לא תקין.
הטיפול הנטורופתי יתייחס למערכות נוספות המעורבות באיזון ההורמונאלי – מערכת עיכול תקינה סופגת מרכיבי מזון המסייעים לטפל בעודפי האסטרוגן. יציאות תקינות מפנות עודפי פסולת ומונעות ספיגה חוזרת אל הדם של עודפי הורמונים.
פעילות הכבד מכרעת בפינוי וסינון רעלים, לכן יש להתייחס גם למערכת זאת.
ציסטות בשחלה במידה ונקרעות יוצרות תהליך דלקתי מקומי וכאב, לכן הטיפול התזונתי יתייחס גם לטיפול בדלקת ולמניעת התפשטותה למערכות נוספות.
הטיפול הנטורופתי יתייחס לכל מרכיבי אורח החיים של האישה – תזונתה, מידת האקטיביות הפיזית, רמות המתח והלחץ, מידת הסיפוק שחווה מחייה, זוגיותה, קריירה.
 
ציסטות בשחלה- גוף ונפש
ברפואת גוף נפש השחלות מייצגות את היצירתיות העמוקה ביותר. היכולת שלנו להיות פתוחות ולקבל יצירתיות זאת היא הפתרון להבנת עוצמת השחלות. בטאואיזם השחלה מייצגת כוח חיים המייצר אנרגיה מינית.
ציסטות קטנות המופיעות בשחלה כרעיונות קטנים ומבשילים הן. ציסטות שחוזרות לשחלה מסמלות חוסר סיפוק רגשי, חסימה של אש היצירתיות שבנו. מתח ולחץ הנם גורמים מכריעים בבריאות השחלה. תחושות שליליות כגון תחושה שאין לנו שליטה על חיינו, תחושה של סכנה כלכלית או פיזית שאיננו רואות פתרון למצב זה, נטישה של בן זוג אמיתית או נתפסת ובעיקר תחושה שהעולם מונע מאיתנו להשתנות, להיות יצירתיות.
במסגרת הטיפול הנטורופתי אנחנו חושפות רגשות אלה ומנסות למצוא פתרון למצבים "חסרי אונים".
חשוב להבין כי גם מתח חיובי יכול להיות טריגר להפרעה בשחלות. אישה האוהבת את עבודתה, אך מזניחה את הצורך במנוחה עלולה לפתח ציסטה בשחלה.
 
הצד השמאלי בגוף מייצג את הנקבי, האומנותי, החושב. הצד הימני מייצג את הצד הגברי האנליטי יותר. הדבר בא לידי ביטוי גם בקשר בין השחלה למוח. על האישה לשאול את עצמה מהי משמעות צמיחת הציסטה בשחלה עבורה. כיצד החיים העכשוויים שלה מעודדים צמיחת הציסטות.
 
לסיכום
הטיפול הנטורופתי בציסטות בשחלה מתייחס לכלל היבטי החיים של האישה. הטיפול יתייחס לאיזון הורמונאלי, שיקום חסרים תזונתיים, שיפור תפקוד מערכת עיכול וכבד, התמודדות עם מצבי מתח ולחץ.
 
אני מזמינה כל אחת מכן, הסובלת מציסטות בשחלה להגיע למפגש היכרות הכולל ראיון מקיף, בסופו תבנה תוכנית שתסייע לך להתמודד טוב יותר תסמיני הציסטות בשחלה ובמקביל תשפר את איכות חייך ואת בריאותך.
 
דף הבית  |   חזור למעלה  |   מפת האתר

כתובת המרפאה: חיים לסקוב 7 רחובות.  © כל הזכויות שמורות לפאולה שטיינברג בלאו 

עיצוב האתר:  
לייבסיטי - בניית אתרים