הפרעות פוריות
הריון ולידה
   
רפואת נשים
 
גיל המעבר
רפואת כללית
 
דף הבית >> ספריה >> מאגר צמחי מרפא >> מאגר מזונות >> מאכל החודש - שעועית אזוקי
 

 
שעועית אזוקי -  Phaseolus angularis

 
שעועית מאוד עשירה בחלבון ובין הקטניות הקלות יותר לעיכול.
זוהי קטניה קטנה, צבעה חום אדום, בעלת מרקם עדין וטעם אגוזי. מאוד פופולארית ביפן וסין, הגיעה לארה"ב כחלק מן התזונה המאקרוביוטית.
כיום, קל מאד להשיג את השעועית בשווקים, רשתות השיווק השונות או בבתי הטבע.
 
מעט היסטוריה
שעועית אזוקי מקורה בסין והגיעה ליפן סביב שנת 1000 לספירה. כיום היא מהווה את אחד הגידולים העיקריים ביפן. לארה"ב הגיעה בשנות ה – 60 למאה 20 עם נסיקת המקרוביוטיקה.
עם הזמן השעועית התפרסמה בעולם וכיום מגדלים אותה באזורים נוספים כגון קוריאה, ניו זילנד, הודו, טאייואן, תיילאנד ופיליפינים.
 
תרומה תזונתית
השעועית מהווה מקור מעולה לחלבון וסיבים מסיסים, עשירה מאוד בויטמיני B בעיקר חומצה פולית, B3, B1, B6 ו – B2. השעועית מאוד עשירה במינרלים מסוג קורט כגון מוליבדנום, נחושת, מנגן ואבץ.
 
תרומה בריאותית
השעועית מאוד עשירה במינרלים מסוג קורט הנחוצים לבניית אנזימים. חצי כוס שעועית מספקת 200% מכמות המומלצת של מוליבדנום ליום הנחוץ לדטוקס של הכבד. ידוע כי אם הכבד אינו מבצע באופן תקין את ניקוי הרעלים של הגוף, מוגבר הסיכון למחלות דלקתיות כגון דלקת פרקים ראומטית ומחלות דלקתיות נוספות.
 
המלצות קנייה ואחסון
זמינה כל השנה, לבחור את הקטניות בעלות הצבע האדום בוהק. לאחסן במיכל אטום.
 
המלצות לבישול
אפשר להנביט – לנבטים טעם אגוזי עדין.
להמלצות להשריה (קישור למאמר – יכולת הריפוי של הקטניות)
לכל כוס שעועית יש להוסיף 3 כוסות מים – להביא להרתחה, להרתיח למשך 2 דקות, להפחית את עוצמת האש ואז לבשל ללא ערבוב 30-45 דק', עד אשר הקטניות יהיו רכות , אך לא מידי רכות. אם הקטניות לא עברו השריה יש לבשל במשך שעתיים. בסיר לחץ חצי כוס שעועית מושרת בתוספת 2 כוסות מים נבשל 5-7 דק' בלחץ גבוה. אם השעועית לא עברה השרייה לבשל בסיר הלחץ 15- 20 דק'.
 
רעיונות למנות
  • תבלינים – לחצי כוס שעועית להוסיף חצי כוס משקה שרי, מספר פרוסות ג'ינג'ר טרי, 3 שיני שום כתושות.
  • אפשר להוסיף לסלט עשיר בחלבון – לערבב 1 כוס שעועית עם 1 כף שמן שומשום קלוי + 2 כפות רוטב סויה טאמארי+ 2 כפות חומץ אורז + 1 כף דבש + 1/2 כפית אבקת וואסאבי. אפשר להוסיף פטרוזיליה קצוצה וגרגר הנחלים, בתוספת מלפפון ובצל ירוק.
  • תבלינים מן המטבח התאילנדי – חלב קוקוס, ג'ינג'ר ואבקת קארי אדומה
  • אורז + שעועית אזוקי + דלעת/בטטה חתוכים לקוביות, בצל ירוק, עלים ירוקים, זרעי שומשום ושמן שומשום ורוטב סויה.
בטיחות
השעועית מכילה פורינים. בגוף הפורינים מתפרקים לחוצה אורית. הצטברות ששל חומצה אורית נמצאה קשורה לגאוט ואבני כליה. יש להגביל את צריכתה בחולי בגאוט או בעלי נטייה לאבני כליה.
 
לעמוד מאגר מזונות
 
דף הבית  |   חזור למעלה  |   מפת האתר

כתובת המרפאה: חיים לסקוב 7 רחובות.  © כל הזכויות שמורות לפאולה שטיינברג בלאו 

עיצוב האתר:  
לייבסיטי - בניית אתרים